tirsdag 22. mai 2012

English.

Fordi det å lese engelsk på forskjellige måter er tema for engelsk skriftlig eksamen i morgen, tenkte jeg at jeg like godt kunne skrive litt om bøker jeg leser/har lest.

Om du spør meg, har jeg ikke så mange engelske bøker. Jeg kunne fort ha hatt mange mange fler av dem. Jeg har nettopp ryddet vekk bokhylla og de gamle bøkene mine for litt yngre personer. I det siste har jeg fått lyst til å bare lese mer og mer, og jeg bruker ofte all månedslønnen min på bøker. Og følelsen jeg får når jeg får en pakke i posten med mange engelskbøker, er nær definisjonen på lykke. Veldig nær. Alikevel er det tider hvor jeg merker jeg ikke har tålmodighet til å lese. Om jeg har lest om en bok og skal begynne på den, har jeg vanligvis altfor høye forventninger og blir ofte skuffet. Heldigvis er det bøker som ikke har skuffet meg, men som samtidig ikke var som forventet. Jeg har jo enda ikke lest The Hunger Games pga. dette.

Disse bøkene er bøker jeg synes alle burde ha i bokhyllen sin. Dette er også bøker for personer som ikke liker å lese "heavy stuff".

How To Be An Explorer Of The World - Keri Smith. Denne boken er bare helt nydelig. For det første, coveret er jo så fint og enkelt. Dette er jo ikke en bok man kan lese over lang tid, fordi det er mer enn guide over hvordan man kan se verden på en annen måte. Og om man liker sitater, er denne boken full av dem. Jeg har lest alle tipsene/guidene, men enda ikke gjennomført noen av dem. "Å gjøre alle utfordringene i Keri Smith sine bøker" er nok på "100 ting jeg skal gjøre før jeg dør"-listen.

Wreck This Journal - Keri Smith. Denne boken har så og si samme konsept som den over, bare at denne boken inneholder utfordringer som omhandler selve boken. Altså ting du skal gjøre med den/skrive i den. Jeg har gått igjennom alle sidene, men har enda ikke fått motet til å "ødelegge" den. Hensikten med boken er å utføre oppgaver som f.eks. å tråkke på en av sidene, "miste" en av sidene, tegne masse rart, eller å sende den i posten til seg selv. Det å gå igjennom alle de sidene ville jo vært et morsomt prosjekt. Hmm..

Disse bøkene er bøker jeg holder på å lese, og anbefaler for de som liker bøker med godt uttenkte handlinger.

Paper Towns - John green. Dette er en bok som jeg ikke har kommet så langt på, men som til nå virker veldig spennende. Den handler om Quentin Jacobsen som har elsket den eventyrlystne jenta Margo Roth Spiegelman hele livet. Når ting endelig ser ut til å gå bra for Quentin, forsvinner plutselig Margo og hun blir til et mysterium. Men det er ledetråder, og jo mer Quentin følger dem, jo mindre ser han av jenta han trodde han kjente.

Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer. Denne boken handler om den ni år gamle Oskar Schell som er på eventyr gjennom de 5 bydelene i New York. Målet hans er å finne låsen som samsvarer med nøkkelen som tilhørte faren hans, som døde i World Trade Center den 11. september. Denne så og si umulige oppgaven bringer Oskar på en veldig morsom, spennende og påvirkende reise. Jeg har ikke lest mange sidene i denne boken, men den virker spennende og verdt å lese.

Leser du noen bøker nå? I så fall, hvilke?

10 kommentarer:

  1. Ingen spesielle nå nei <3

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke engelsk eksamen før neste torsdag jeg, men du får ha lykke til :))
    Jeg leser ingen bøker akkurat nå :))

    SvarSlett
  3. Engelsk er så flott! Norsk også, og jeg skal lese mer. Akkurat nå er jeg bare litt... stressa? De to første der vil jeg ha! Wreck this journal vil jeg også ha, woo! Håper eksamen går superbra, Katrine!

    SvarSlett
  4. Jeg leser ingen bøker for tiden! :) Takk for boktipsene, disse skal jeg lese en gang! :) Masse lykke til på eksamen!

    xx TraN

    SvarSlett
  5. jeg leser dessverre aldri.... :/ (ThanxForUrComnt!) Ha en fin kveld! ^^

    SvarSlett
  6. Håper eksamen gikk bra i dag!! :)

    xx TraN

    SvarSlett
  7. Åh, jeg har ikke lest noen av dem :D Disse fikk jeg lyst til å lese, da jeg bare leser engelske bøker ^^

    SvarSlett